onsdag 20 mars 2013

Torsdag 21.3.2013 och provsidorna

Dagens lektion blir självstudier, eftersom jag måste åka hem och ta hand om ett febersjukt barn. Temat är minnet (kap. 4). Lite om det här temat har vi behandlat redan tidigare i kursen i samband med en video vi såg, men nu gäller det att ta itu med teorin. Läs 102-133 så att du kan förklara hur minnet fungerar (med egna ord för dej själv, skriv i ditt häfte en sammanfattning). Fundera sen ut
a)3 frågor och
b)10 nyckelord (viktiga termer)
från kapitlet som du sätter som svar till detta blogginlägg.

Nästa gång vi träffas är det redan prov... usch vad den här perioden gått snabbt!

Till provet kommer:
s.8-133, 178-183.

Det blir ett helt "vanligt" prov där två essäfrågor ska besvaras. Som vanligt finns det några alternativ att välja mellan. Ta kontakt om det är något ni undrar över! Jag ska ännu gå in och kolla vad ni lämnat in på ert gemensamma dokument från måndagens uppgift och skriver in feedback om uppgiften direkt där.

Lycka till!

17 kommentarer:

  1. Frågor:
    1.Vad betyder auditivt och visuellt arbetsminne?
    2. Vad beror det på att en lärare blandar ihop en ny elevs namn med en tidigare elevs?
    3. Hurdan inverkan har amygdala på vårt minne?

    Nyckelord:
    Explicit minne, implicit minne, sensoriskt minne, arbetsminne, långtidsminne, uppmärksamhet, sinnesstämning, associera, bortträngning, minnesförlust

    - Elin

    SvaraRadera
  2. a)
    1. Vad är skillnaden mellan explicit- och implicit minne?
    2. Vad är ett blixtljusminne?
    3. Varför kommer man inte ihåg sina allra första levnadsår?

    b)
    explicit minne, implicit minne, det sensoriska minnet, arbetsminne, långtidsminne, uppmärksamhet, blixtljusminne, långtidspotentiering, sinnesstämning, associering

    SvaraRadera
  3. 1. vilka kunskaper och minnen lagras i det episodiska minnet, semantiska minnet och procedurminnet?
    2. hur fungerar Ciceros teknik?
    3. hur påverkar adrenalin vårt minne?

    explicit minne, implicit minne, det sensoriska minnet, arbetsminnet, långtidsminnet, blixtljusminnen, amygdala, hippocampus, sinnesstämning, demens

    SvaraRadera
  4. a) 1. Vad är déja vu?
    2. på vilket sätt påverkar personen man talar med på vad vi minns?
    3. Vad beror det på att vi glömmer saker?

    b) explicit minne, implicit minne, sensoriska minnet, långtidsminnet, korttidsminnet, blixtljusminnet, uppmärksamhet, associera, sinnesstämning, minnesförlust

    - Krista Salmela

    SvaraRadera
  5. a) 1. Vad underlättar/försvårar framkallning av information ur minnet?
    2. Vad betyder att arbetsminnet "blir tilltäppt"?
    3. Med vilka metoder kan man effektivera inkodningen av faktamaterial?

    b)explict minne, implict minne, det sensoriska minnet, arbetsminnet, långtidsminnet, hippocampus, baker-baker-paradoxen, framplockning, amnesi, demens

    Noora

    SvaraRadera
  6. a)
    1.Vilka tre delar består minnesprocessen av?
    2.Vd beror det på att man inte minns de första åren i sitt liv?
    3.Vad finns det för olika minnesstörningar?

    b) Explict minne, implict minne, sonsoriska minnet, långtidsminnet, arbetsminnet, blixtljusminnet, hippocampus, sinnesstämning, minnesstörning, amnesi

    SvaraRadera
  7. A, *vad är explicit/ implicit minne? Deras betydelse?
    * Hurdant är minnet?
    *Vad betyder gemensamt minne?
    B, *ikoniskt minne *ekoiskt minne *KTM *LTM *sementiska minnet *vaneminnet *visuella arbetsminnet *episodiska minnet *minnes bild *blixtljusminnet
    LA

    SvaraRadera
  8. a)
    Förklara begreppen sensoriska minnen, arbetsminnen och långtidsminnen.
    Förklara ciceros teknik.
    Varför kommer man inte ihåg sina första levnadsår?

    b)
    expict minne, implict minne, sensorisk minne, hippocampus, sinnesstämning, amnesi, uppmärksamhet, blixtljusminnet, långtidsminne, korttidsminne

    SvaraRadera
  9. explicit minne, implicit minne, sensoriska minnet, procedur minnet, blixtljusminnet, amygdala, black out, demens, visuella arbetsminnet, episodiska minnet.

    1)hur händer det att vi inte minns det vi upplevt när vi var små?
    2)hur är det möjligt att lida av såna sjukdom som korsakows sjukdom?
    3)hur skall man studera så att man best kommer ihåg det man läst eller lärt sig?
    Olga Podolyan

    SvaraRadera
  10. a) 1. Varför kommer man inte ihåg de första åren av sitt liv?
    2. vad innebär DéjÀ Vu samt jamais vu?
    3. vad är Alzheimers sjukdom?

    b)
    explicit-, implicit minne, arbetsminnet, långtidsminnet, konstruktiv,inre modell, amygdala, långtidspotentiering, Baker-baker-paradox, demens

    SvaraRadera
  11. 1. Hur fungerar en frisk människas minne?
    2. varför är glömska ett symptom på långvarig stress?
    3. Vad menas med att minnet är konstruktivt?

    b)
    explicit minne, implicit minne, arbetsminnet, långtidsminnet, episodiskt minne, semantiskt minne, procedurminne, hippocampus, demens, amnesi

    SvaraRadera